Title
Investigation into a periodic technical inpsection test method to check for presence and proper functioning of diesel particulate filters in light-duty diesel vehicles
Author
Kadijk, G.
Spreen, J.S.
van der Mark, P.J.
Publication year
2016
Abstract
Om de uitstoot van roetdeeltjes terug te dringen, zijn moderne dieselauto’s uitgerust met een roetfilter. Roetfilters zijn zeer effectief: een goed werkend filter vermindert de uitstoot van roet met 95 tot 99%. Roetfilters hebben in 2002 hun intrede gedaan op de Nederlandse markt voor personenauto’s, en worden sinds 2007 grootschalig toegepast als gevolg van fiscale stimulering. De Europese Euro 5 en Euro 6 normen hebben ertoe geleid dat roetfilters inmiddels worden toegepast op alle nieuwe dieselpersonenauto’s (sinds 2011) en dieselbestelwagens (sinds 2012). Een roetfilter kan verstopt raken of kapot gaan. Het filter moet dan worden gereinigd of vervangen. Met name het vervangen van een roetfilter kan een kostbare zaak zijn. Daarom kiezen autobezitters er soms voor om het filter te laten verwijderen. Ook wordt het verwijderen van een roetfilter aangeboden als onderdeel van chip-tuning van voertuigen. Uit in 2014 uitgevoerd onderzoek van TNO en de RDW blijkt dat bij circa 5 tot 7% van de dieselpersonenauto’s met een affabriek roetfilter het filter verwijderd of defect was.
Subject
ELSS - Earth, Life and Social Sciences
Urban Mobility & Environment
Urbanisation
Mobility & Logistics
Emission
STL - Sustainable Transport & Logistics
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:b6de6a08-e9d1-4e3c-8799-575bc8e2df49
TNO identifier
536875
Report number
TNO 2016 R10735
Publisher
TNO, Delft
Document type
report