Title
Vernieuwing stedelijke verkeersmodellen: Wij raken nooit uitgeleerd!
Author
Clerx, W.
de Romph, E.
Kochan, B.
Publication year
2017
Abstract
De grote steden in Nederland worden de komende jaren geconfronteerd met een toenemende groei. Dit vergt nu reeds beslissingen over de inrichting van de stad. Voor de onderbouwing van deze beslissingen worden meestal verkeersmodellen gebruikt. Echter, veel vragen die bestuurders op dit moment hebben kunnen onvoldoende beantwoord worden met de huidige modellen. Met name als het gaat om nieuwe ontwikkelingen zoals e-bikes, auto-delen, autonome auto’s en MaaS. Hierdoor wordt nu nog teruggegrepen op experimenten. De potentie van sommige van deze ontwikkelingen is echter zo groot en zo ingrijpend dat de behoefte aan modellen die hier inzicht in verschaffen nog steeds groot is. Om hier grip op te krijgen moeten die modellen wel aan een aantal eisen voldoen. Ze moeten: • Gedesaggregeerd zijn (incl. life-style-achtige kenmerken) en daarmee meer grip op individueel gedrag geven. • Ketenverplaatsingen kunnen modelleren, omdat verplaatsing complexer worden en fietsen en openbaar vervoer belangrijker worden om de leefbaarheid van steden te borgen. Door de verschuiving van “auto-faciliteren” naar leefkwaliteit is er een grotere behoefte aan integrale modellen waarin de impact op bereikbaarheid, leefbaarheid, gezondheid en economische vitaliteit integraal beoordeelt kunnen worden. Agent of Activity Based Modellen hebben de potentie om te voldoen aan deze eisen en zouden de toekomstige generatie modellen kunnen vormen. Het is echter niet eenvoudig om de huidige generatie van geaggregeerde stedelijke modellen zomaar te vervangen voor Activity Based Modellen (ABM). Er zijn weliswaar een aantal academische pilots geweest maar er is nog nooit een volledig ABM voor een stad gebouwd. De Gemeente Rotterdam en TNO zijn de eerste stappen aan het zetten om zo’n model te maken. Als startpunt wordt hiervoor FEATHERS gebruikt, een ABM ontwikkeld aan de Universiteit van Hasselt. Alle stappen voor de bouw van zo’n model worden doorlopen zodat ervaring wordt opgebouwd en inzicht wordt verkregen of ABM deze beloftes kan waarmaken. De eerste ervaringen leren ons dat de potentie groot is, maar ook dat er nog een aantal problemen opgelost moeten worden, zoals de omgang met extern verkeer, de inter-huishoud relaties en de nauwkeurigheid van de dagboekjes. Om ABM in Nederland echt van de grond te tillen is het van belang dat de Nederlandse steden, de centrale overheid en de kennisinstellingen hierin samen optrekken. Dit maakt het mogelijk om grotere stappen gezamenlijk te zetten en te borgen dat deze kennis en technologie in de praktijk toegepast gaat worden. Dit is van groot belang om de steden te ondersteunen met de juiste instrumenten gezien de transities de ze de komende decennia gaan doormaken.
Subject
2016 Urban Mobility & Environment
SUMS - Sustainable Urban Mobility and Safety
ELSS - Earth, Life and Social Sciences
Mobility & Logistics
Traffic
Urbanisation
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:b2c5a161-2af7-49e6-8991-2e9003242fec
TNO identifier
843338
Source
Bijdrage aan het Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk 23 en 24 november 2017, Gent, 1-16
Document type
conference paper