Title
Erkennen van informeel leren bij laagopgeleide uitzendkrachten
Author
van Wijk, E.
Verbiest, S.
Contributor
Chkalova, K. (editor)
van Genabeek, J. (editor)
Smits, W. (editor)
Verbiest, S. (editor)
Publication year
2019
Abstract
Laagopgeleide uitzendkrachten vormen een kwetsbare groep op de arbeidsmarkt. Minimaal een startkwalificatie is vereist om aan te kunnen sluiten bij de eisen die werkgevers stellen en om duurzaam inzetbaar te kunnen blijven. Het stimuleren van informeel leren op de werkvloer lijkt goed aan te sluiten bij de leerbehoefte van laagopgeleiden en is een manier voor uitzendorganisaties om met relatief weinig inspanning en kosten ontwikkelmogelijkheden te bieden. In dit hoofdstuk bespreken we aan de hand van het AMO-model wat de randvoorwaarden en belemmeringen zijn voor uitzendorganisaties om beleid te implementeren gericht op het stimuleren van informeel leren op de werkvloer. Dit is onderzocht aan de hand van actieonderzoek in vier pilots met uitzendorganisaties en inlenende bedrijven. De onderzoeksresultaten laten zien dat het stimuleren van informeel leren niet door de praktijk vanzelf wordt opgepakt. Dit komt met name door het ontbreken van de juiste kennis bij intercedenten, het ontbreken van een harde businesscase die de motivatie van uitzendorganisaties bepaalt en een complex en tijdrovend traject om opgedane vaardigheden van uitzendkrachten formeel erkend te krijgen binnen het huidige onderwijsbeleid.
Subject
Arbeidsmarkt
Dynamiek
Werknemers
Transities
Werkgelegenheid
Laagopgeleide
Uitzendkrachten
Work and Employment
Healthy Living
Life
SP - Sustainable Productivity and Employability
ELSS - Earth, Life and Social Sciences
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:b00a988b-b0e8-4293-805d-2dd23ebd42da
TNO identifier
874841
Publisher
TNO ; Centraal Bureau voor de statistiek, Den Haag ; Leiden
Source
Dynamiek op de Nederlandse arbeidsmarkt: de focus op zekerheid, 126-146
Document type
bookPart