Print Email Facebook Twitter Agressieve klanten vergallen het werk Title Agressieve klanten vergallen het werk Author TNO Preventie en Gezondheid van den Bossche, S.N.J. Smulders, P.G.W. Publication year 2004 Abstract Intimidatie en agressie op de werkplek hebben de afgelopen maanden meer media-aandacht gekregen dan ooit. Vooral de recente gebeurtenissen in het onderwijs trokken de aandacht. Ook verschenen er berichten over geweldsincidenten in het openbaar vervoer en geweld tegen brandweerlieden en medische hulpverleners. Voor velen is de conclusie helder: geweld op de werkvloer is géén incident meer, maar het dagelijks zichtbare gevolg van een zich in rap tempo verhardende maatschappij. Sinds 2000 volgt TNO Arbeid trends in arbeid en arbeidsomstandigheden met behulp van doorlopend surveyonderzoek onder circa 4000 werkenden. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en TNO Arbeid zijn in november 2003 tevens de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden gestart, een onderzoek onder een representatieve steekproef van 10.000 werknemers. Uit deze surveys blijkt dat inderdaad een stijging valt waar te nemen van het percentage werknemers dat aangeeft te maken gehad te hebben met intimidatie en lichamelijk geweld door klanten, waaronder ook passagiers, patiënten en leerlingen vallen. Dit artikel gaat in op de bedrijfstakken waarin de problemen zich concentreren, wetgeving en maatregelen. Subject Veilig en Gezond WerkenGeslachtLeeftijdOnderwijsGezondheidszorgNederlandAgressieAfwijkend gedragClientenKlantenBedrijfstakkenStatistisch onderzoekTrendWetgevingSociale maatregelenWerkgeverVervoer over landOpenbaar bestuurOverheidsdienstenVerplichte sociale verzekeringen To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:ad6b66da-ca05-4f26-996a-8a263d5e2184 TNO identifier 277058 Source Staatscourant, 6 Document type article Files PDF smulders-2004-agressieve.pdf