Title
Plant in de klas
Author
van Duijn, B.
van Bergen, S.
Klein Hesselink, J.
Kuijt-Evers, L.
Jansen, J.
Spitters, H.
Kester, M.
Publication year
2011
Abstract
Uit onderzoek in bedrijven blijkt dat bepaalde planten een sterke luchtzuiverende werking hebben. Doordat het binnenklimaat hierdoor verbetert, kunnen mensen beter en meer geconcentreerd werken. Daarnaast voelt men zich ook prettiger. Hebben deze planten dit effect ook in basisscholen? TNO en Fytagoras hebben in het jaar 2010-2011 bij vier scholen onderzoek gedaan naar de effecten van de luchtzuiverende planten van Air So Pure. Zonder planten in de klas Allereerst werd in alle 12 lokalen bij deze scholen in Leiden, Gouda en Den Haag gekeken naar het binnenklimaat en de concentratie en leerprestaties van de kinderen. Deze test duurde 10 weken. De niveau’s van CO2, luchtvochtigheid, temperatuur en luchtvervuiling werden continu opgeslagen. Test bij kinderen Bij de kinderen werden testen afgenomen die inzicht gaven in de concentratie en leerprestaties. Ook werd gevraagd naar hun gezondheid. Na dit eerste onderzoek kon bepaald worden hoeveel planten van welk soort in de klas gezet moesten worden. Hiervoor werd de plantcalculator ontwikkeld. Met planten in de klas In het tweede gedeelte van het onderzoek werden in 8 lokalen luchtzuiverende planten geplaatst en in 4 lokalen niet. Opnieuw werden gedurende 16 weken dezelfde metingen verricht. Aan het eind van deze periode werden de leerlingen opnieuw getest op hun concentratie en leerprestaties. Ook hun gezondheid werd opnieuw hun kaart gebracht. Resultaten onderzoek Plant in de klas: In klassen met planten waar regelmatig voldoende (>15) PAR-licht aanwezig is, zijn positieve effecten aantoonbaar: •10-20% CO2 reductie •Luchtzuiverende werking van de planten, afbraak van “onfrisse geuren” binnen 45 minuten tot 0-niveau •7% minder gezondheidsklachten •meer creativiteit en meer dan 20% betere score bij taken en toetsen (een 35% betere score op de geheimschrifttest) Na afloop Na afloop van het onderzoek brachten de kinderen van de betrokken scholen een bezoek aan het Westland. Na, met verbazing, de bedrijvigheid gezien te hebben bij veiling FloraHolland werd een bedrijf van een van telers bezocht en werden de leerlingen ingewijd in telen van planten. Ook hebben de scholen lesmateriaal ontvangen waarin verteld wordt waarom planten in huis, kantoor en school gewoon een must zijn.
Subject
BSS - Behavioural and Societal Sciences
Organisation
Healthy Living
Work and Employment
Arbeidsomstandigheden
Klas
Luchtvervuiling
Gezondheid
Kinderen
WH - Work & Health SP - Sustainable Productivity
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:ab629263-88da-4f6b-9111-889ad0130bd2
TNO identifier
479843
Publisher
TNO ; Fytagoras ; Productschap Tuinbouw, Hoofddorp
Document type
report