Title
War games - de computer bootst vele oorlogshandelingen na
Author
Physisch Laboratorium TNO
Meinardi, J.J.
Publication year
1978
Abstract
'War games' (oorlogsspelen) zijn al eeuwen in gebruik. Prins Maurits van Oranje-Nassau gebruikte een zandbak met tinnen soldaatjes. Door de komst van de computer, aldus Ir. J. J. Meinardi, medewerker van het Physisch Laboratorium TNO, is 'wargaming' een uiterst belangrijk en interessant stuk gereedschap geworden voor de militaire leiding. Met behulp van op de computer nagebootste situaties kan men de toekomst met enige zekerheíd voorspellen, kan men beter dan voorheen de consequenties van de zelf ontworpen plannen overzien. Het is mogelijk, zo meent de auteur, dat de computers zo snel worden dat ook tijdens een echte, niet-gesimuleerde oorlog de computer te velde zou kunnen gaan worden gebruíkt. Dan zou de computer eventueel kunnen doorrekenen wat voor 'de vijand' de beste, en dus meest waarschijnlíjke wijze van optreden zal zijn. Dat betekent echter naar zijn meníng niet dat binnen af zienbare tijd een 'robot-oorlog' uit het fabelachtige rijk van de science fiction naar het aardse slagveld zal kunnen worden gehaald.
Subject
Virtual environments and Gaming
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:a79a2910-e87f-4a63-96e4-e7d10162a0b2
TNO identifier
283924
Source
TNO project, 290-294
Document type
article