Title
Arborisico's in de branche callcenters
Author
TNO Arbeid
van de Bovenkamp, M.
Publication year
2002
Abstract
In opdracht van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft TNO Arbeid een arborisicoprofiel opgesteld met betrekking tot de branche callcenters, één van de snelst groeiende branches van het afgelopen decennium. Gemiddeld gesproken zijn de arbeidsomstandigheden in de inhouse callcenters (binnen bedrijven) beter dan de outhouse callcenters (deze bieden telefoondiensten aan voor derden). Momenteel groeit de aandacht voor goede arbeidsomstandigheden binnen de sector. De ruimten in callcenters moeten veilig en ordelijk zijn en vluchtwegen en nooduitgangen vrij van obstakels. Ook moet de daglichttoetreding voldoende zijn en het werkoppervlakte voldoen aan de NEN norm 1824. RSI komt veel voor bij telefonisten van callcenters en informatiediensten. Verlichting, klimaat en ventilatie van de belzaal verdienen aandacht. In callcenters wordt veel met headsets gewerkt. Gebruik hiervan door meerdere personen kan besmettingsgevaar opleveren. Gebruik van headsets kan ook leiden tot "acoustic shock" door plotselinge, harde geluiden. Werkdruk is een belangrijk risico is in callcenters. Bij werk in callcenters kunnen medewerkers ook geconfronteerd worden met agressieve klanten.
Subject
Fysieke arbeidsbelasting
Agressie
Afwijkend gedrag
Psychische arbeidsbelasting
RSI
Chronische klachten
Kortcyclisch werk
CKC
Risicoanalyse
Storingsanalyse
Checklists
Telefonisten
Bedrijfstakken
Arbeidshygiene
Beroepshygiene
Zakelijke dienstverlening
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:a756f315-e6a7-425f-b8b2-c6281f62235d
TNO identifier
172681
Publisher
TNO, Hoofddorp
Document type
report