Title
Geleerde lessen uit interventieonderzoek naar arbeidsmarktdiscriminatie
Author
van den Tooren, M.
Steinhoff, M.
Huijs, J.
in der Maur, M.
van der Klauw, M.
Publication year
2022
Abstract
Lessons learned from intervention research into labour market discrimination In this essay, we share the lessons learned during the implementation of a largescale intervention study (Pilot Nudging) in which TNO, together with the Ministry of Social Affairs and Employment (SZW), has studied the applicability, effectiveness and underlying mechanisms of three interventions aimed at reducing the role of prejudice against people with a nonWestern migration background in the recruitment and selection process. The interventions were studied in 19 medium to large Dutch organizations. In total, we describe five main lessons, addressing the methodological challenges of the study design; the importance of broad involvement of participating organizations; the importance of intensive guidance of the organizations; managing expectations towards candidates; and the complexity of the recruitment and selection process. By sharing our lessons, we aim to contribute to new initiatives by researchers, policymakers and professionals that aim to prevent discrimination in the recruitment and selection process.
In dit essay delen we de geleerde lessen van een grootschalige interventiestudie (Pilot Nudging) waarin TNO samen met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) onderzoek heeft gedaan naar de toepasbaarheid, effectiviteit en onderliggende mechanismen van drie interventies die tot doel hebben de rol van vooroordelen ten opzichte van mensen met een niet-westerse migratieachtergrond in het werving-en-selectieproces te verkleinen. De interventies zijn onderzocht in 19 (middel)grote Nederlandse organisaties. In totaal beschrijven we vijf hoofdlessen, waarbij we ingaan op de volgende zaken: de methodologische uitdagingen van de onderzoeksopzet; het belang van een brede betrokkenheid van deelnemende organisaties; het belang van intensieve begeleiding van de organisaties; de rol van verwachtingenmanagement tegenover kandidaten; en de complexiteit van het werving-en-selectieproces. Door onze lessen te delen willen we bijdragen aan nieuwe initiatieven van onderzoekers, beleidsmakers en professionals die tot doel hebben discriminatie in het werving-en-selectieproces te voorkomen.
Subject
Intervention study
Labour market discrimination
Lessons learned
Recruitment and selection
Arbeidsdiscriminatie
Interventie
Work and Employment
Healthy Living
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:a11e9ab2-6ac7-4956-820b-7c61d844c18b
DOI
https://doi.org/10.5117/tva2022.3.002.toor
TNO identifier
976624
Source
Tijdschrift voor Arbeidsvraagstukken, 38 (38), 330-349
Document type
article