Title
Eindrapportage TC Altijd & Overal leren
Author
TNO Defensie en Veiligheid
Stubbe-Alberts, H.E.
Boot, E.W.
van de Burgt, J.M.J.
van Meer, J.P.
van Schaik, M.G.
Theunissen, N.C.M.
Publication year
2010
Abstract
HWG brengt met haar eigen methode (De Heuristische Methode) in kaart wat er speelt in organisaties. Het is voor hen interessant om een verandertraject, gebaseerd op de verzamelde gegevens, (deels) op afstand te kunnen ondersteunen middels een digitale leeromgeving. De digitale leeromgeving die daarvoor zorg draagt zou enerzijds kunnen voorzien in coaching op afstand, maar anderzijds ook een goed middel zijn om mensen op basis van de vragenlijst een persoonlijk ontwikkeladvies te geven. Deelnemers kunnen vervolgens een individueel ontwikkeltraject volgen. Een digitale leeromgeving, opgezet volgens de laatste inzichten m.b.t. ontwikkeling en leren, kan ook gebruikt worden om in te zetten voor derden. HWG heeft hiermee de mogelijkheid om te toegevoegde waarde van dit project en de digitale leeromgeving te vergroten. Hiertoe zal de omgeving dan met de voor die doelgroep gewenste inhoud gevuld moeten worden.Op basis van de oriënterende gesprekken is een aantal mogelijke onderzoeksvragen gedefinieerd. Vervolgens is door TNO een inventarisatie gemaakt van de mogelijk interessante kennisgebieden. Tijdens een werkbijeenkomst is door HWG een keuze gemaakt uit deze kennisgebieden en de mogelijke, bijbehorende acties: Koppeling van de Toolkit aan de leeromgeving, zowel technisch als inhoudelijk, Zelfsturend Leren, Samenwerkend Leren, Leer Management Systeem / digitale leeromgeving, E-coach, VAMM. Kennis over deze onderwerpen is overgedragen in een interactieve presentatie en door middel van deze rapportage. Ter afsluiting van het project is een symposium georganiseerd waarin de overgedragen kennis ook voor andere (MKB)organisaties beschikbaar gesteld is.HWG kan met gebruik van de overgedragen kennis een toekomstbestendige digitale leeromgeving ontwerpen. Deze digitale leeromgeving zal zowel ingezet worden om veranderingstrajecten op afstand te begeleiden maar ook als losstaande omgeving waarin ontwikkeling van mensen ondersteund kan worden.
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:7c8e9c42-f160-40bf-99db-3c2c7f8e5b4c
TNO identifier
966209
Report number
TNO-DV 2010 C164
Publisher
TNO, Soesterberg
Document type
report