Title
Onderzoek naar maatregelen tegen verkeersgeluid N14 Leidschendam
Author
Eisses, A.R.
Publication year
2020
Abstract
Rijksweg N14 is onderdeel van de randweg Haaglanden en vormt aan de noordzijde de verbinding tussen de rijkswegen A4 en N44. Komend vanaf rijksweg A4 gaat de N14 in een tunnel onder de Vliet door en doorsnijdt daarna de gemeente Leidschendam-Voorburg grotendeels in tunnels onder of op het maaiveldniveau. Voor de aansluitingen met lokale wegen worden de tunnels bij gelijkvloerse kruisingen onderbroken. Met de aanleg van de weg in 2003 zijn nieuwe woningen gebouwd nabij de tunnels. In 2017 is gestart met de planuitwerking van het project A4 Haaglanden. Dit project voorziet in capaciteitsverruimende maatregelen voor rijksweg A4 tussen Leidschendam en de Ketheltunnel bij Schiedam. Daarnaast maken de twee gelijkvloerse kruisingen bij de Noordsingel en de Heuvelweg met rijksweg N14 onderdeel uit van het plan. Deze kruisingen zullen ongelijkvloers worden gemaakt, waarna het doorgaande verkeer op de gemeentelijke wegen onder rijksweg N14 door kan. De aansluitingen blijven gelijkvloers op maaiveld. In 2011 heeft TNO in opdracht van de gemeente Leidschendam-Voorburg een inventarisatie gemaakt van de mogelijke maatregelen om een effectieve (dat wil zeggen voor bewoners duidelijke merkbare) vermindering van het geluid van het wegverkeer te realiseren (zie TNO-rapport TNO-DV 2011 C271, september 2011) voor woningen nabij de kruisingen van rijksweg N14 met de Heuvelweg en de Noordsingel. Op basis daarvan zijn een aantal mogelijke oplossingen voorgesteld, waarbij ook een indicatief onderzoek is gedaan naar de verkeersveiligheid en kosten. Het onderzoek was vooral gericht op de hogere bouwlagen van de appartementengebouwen aan de Via Verdi en het Burgemeester Den Haan-Groenpark. Van de onderzochte maatregelen bleken alleen overkappingen van beide rijbanen van rijksweg N14 over een lengte van tenminste 40 meter nabij de tunnelmonden (een verlenging van de tunnel met 40 meter) een geluidreductie van tenminste 5 dB op te leveren voor het Burgemeester Den-Haan Groenpark. Voor de hogere bouwlagen aan de Via Verdi bleken dergelijke maatregelen minder effectief. De resultaten van het onderzoek hebben destijds geen verdere uitwerking gekregen in een uitvoeringsprogramma. In opdracht van Rijkswaterstaat heeft TNO het onderzoek uit 2011 geactualiseerd, waarbij rekening is gehouden met nieuwe plannen om het rechtdoorgaande kruisende verkeer onder rijksweg N14 door de leiden. Het doel van deze actualisatie is om na te gaan of de voorgenomen aanpassingen aan de kruisingen (die vooral zijn bedoeld om de doorstroming van het verkeer te verbeteren) nieuwe kansen bieden om met kleinschalige ingrepen substantiële verbeteringen te realiseren in de geluidsituatie bij woningen. In het nieuwe onderzoek zijn daarom andere, minder ingrijpende maatregelen in beschouwing genomen dan in het onderzoek van 2011. Daarnaast zijn de effecten berekend voor meer locaties dan in 2011. De locaties zijn aangegeven met de letters A t/m G in figuur 1 op de volgende bladzijde. In de studie is nog geen afweging gemaakt tussen kosten van maatregelen enerzijds en de aantallen woningen met de mate van geluidreductie in decibellen anderzijds.
Subject
Verkeersgeluid
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:78916131-1a91-48a5-a4e8-e708a41e203d
TNO identifier
876101
Report number
TNO 2020 R10778
Publisher
TNO, Den Haag
Document type
report