Title
Making User Created News Work
Author
Nederlandse Organisatie voor Toegepast-Natuurwetenschappelijk Onderzoek Instituut voor informatierecht
Esmeijer, J.
Nieuwenhuis, O.
Mijs, C.
van den Broek, E.
Versloot, C.
Helberger, N.
van der Sloot, B.
McGonagle, T.
Publication year
2012
Abstract
Voor de pers bieden user generated content (UGC) en gebruikersparticipatie kansen in een tijd waarin ze ‘meer met minder’ moeten doen omdat zowel reclameals abonnementsinkomsten dalen en redacties krimpen. Alle vijftien Nederlandse nieuwsaanbieders die in het kader van deze studie zijn geanalyseerd bleken dan ook lage tot middelmatige participatievormen, zoals het geven van reacties, te faciliteren. Bij ongeveer de helft van de aanbieders was het mogelijk om een artikelen en video’s te uploaden en bij tien aanbieders kan men ook foto’s aanleveren. De waarde die aan UGC en gebruikersparticipatie wordt toegekend, kent drie kernelementen: 1) het levert content op van nieuwsgebeurtenissen die de redactie zelf niet, of niet zo snel had kunnen produceren of verkrijgen, 2) het versterkt de band tussen de nieuwsaanbieder en de community die het bedient, en 3) het kan een aanvulling zijn op het eigen journalistieke product door aanvullingen, verbeteringen of nieuwe ideeën.
Subject
Internet
User generated content
News aggegation
Future Internet Use
Information Society
Society
SP2 - Strategy & Policy 2
BSS - Behavioural and Societal Sciences
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:7397c430-ab49-4bd0-b993-8719d6c9bbc5
TNO identifier
474700
Report number
TNO 2012 R11277
Bibliographical note
Eerste auteurs van TNO, laatste drie van IViR
Document type
report