Title
Het verschil maken. Sociale innovatie in de schoonmaakbranche door de inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt
Author
TNO Kwaliteit van Leven
Smit, A.
Wevers, C.
Kooij-de Bode, H.
van der Wolk, J.
Publication year
2010
Abstract
We laten zien dat er, ondanks harde concurrentieverhoudingen, ondernemers zijn die willen investeren in personeel dat niet onmiddellijk maximaal inzetbaar is. Afhankelijk van hun aanpak blijkt het goed mogelijk om relatief veel mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in te zetten op schoonmaaklocaties. Bovendien kan de inzet van doelgroepen het werk van reguliere schoonmakers, op locaties waar beide groepen samenwerken, aantrekkelijker maken. De schoonmaakbranche kan daardoor als springplank dienen voor mensen die willen doorgroeien én tegelijk structureel werk bieden aan hen die qua capaciteiten op eenvoudig werk zijn en blijven aangewezen. Hiervoor is wel nodig dat opdrachtgevers deze waarde erkennen door een reële minimumprijs te betalen. De publicatie is bedoeld voor iedereen die meer wil weten over de wijze waarop schoonmaakbedrijven werken met kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt, en in het bijzonder voor werkgevers die op dit gebied activiteiten willen ondernemen en vertegenwoordigers van overheden en andere organisaties die sociaal willen inkopen en aanbesteden
Subject
BSS - Behavioural and Societal Sciences
Organisation
Healthy Living
Work and Employment
Historisch materiaal TNO
Sociale Innovatie
Schoonmaalbranche
Arbeidsbeperking
PSC - Participation & Social Cohesion
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:6dd54b30-250d-425e-8672-305f535fc84f
TNO identifier
430563
Publisher
TNO, Hoofddorp
ISBN
9789059863651
Document type
report