This document consists of a quick overview of some existing consumer compensation schemes offered by the aviation industry. This will consist of (if the information was available) a description of how the scheme works, an overview of the project types the scheme proposes, information about the scope/size of the scheme, data about costs, and potential issues. Note that we focused on the schemes offered by airlines (note that EasyJet does not seem to have a consumer offset scheme), as these are the most likely to be used by passengers, since they are integrated in the ticket purchasing process. Schemes outside the ones proposed by airlines have additional burdens for uptake: They need to be known, and they need an extra effort. These schemes are briefly discussed at the end of this report.
Dit document bestaat uit een beknopt overzicht van een aantal bestaande compensatieregelingen voor consumenten die door de luchtvaartindustrie worden aangeboden. Dit bestaat uit (indien de informatie beschikbaar was) een beschrijving van de werking van de regeling, een overzicht van de projecttypes die de regeling voorstelt, informatie over de reikwijdte/omvang van de regeling, gegevens over de kosten en mogelijke knelpunten. We hebben de nadruk gelegd op de regelingen die door de luchtvaartmaatschappijen worden aangeboden (NB: EasyJet lijkt geen consumentencompensatieregeling te hebben), omdat deze het meest waarschijnlijk door de passagiers zullen worden gebruikt, aangezien ze in het proces van de aankoop van tickets zijn geïntegreerd. Regelingen buiten de door de luchtvaartmaatschappijen voorgestelde regelingen kennen extra uitdagingen, zo hebben ze naamsbekendheid nodig. Deze regelingen worden aan het eind van dit verslag kort besproken.