Title
Duurzame inzetbaarheid van laaggekwaificeerde werknemers: werken aan competentiebeleving [Sustainable employability of low-skilled employees: working on competence experience]
Author
Sanders, J.
Kraan, K.O.
Boermans, S.
Publication year
2018
Abstract
Low-skilled employees have a relatively vulnerable labor market position, yet they are structurally less involved in training activities. Our main research question is why these differences in training participation persist. This study uses data from the Study on Life Long Learning and Employment (SLLE) and the Netherlands Working Conditions Survey 2014 (NWCS). Results show that pre-training self-efficacy and (effective) management support are positively associated with low-skilled employees' training participation. However, associations are less strong among low skilled employees in comparison to middle and high-skilled employees. The authors conclude that new methods should be developed for low-skilled employees, both in terms of training and management support. New training methods for low-skilled employees could be more accessible, 'less intense', safer and 'more fun' so that training will, first and foremost, be a positive experience. We also suggest that new methods for management support should be developed so that the support meets low-skilled workers' needs and will affect training participation more and make it a more positive experience.
Laaggekwalificeerde werknemers hebben een relatief kwetsbare arbeidsmarktpositie. Toch nemen juist zij structureel minder deel aan scholing. In dit artikel staat de vraag centraal hoe dit verschil te verklaren is. Voor de analyses gebruiken we data uit de Study on Life Long Learning and Employment (SLLE) en de Nationale EnquĂȘte Arbeidsomstandigheden 2014 (NEA). Resultaten laten zien dat de lagere scholingsparticipatie van laaggekwalificeerden samenhangt met hun geringere competentiebeleving en met een beperktere en minder effectieve stimulans door leidinggevenden in vergelijking met middelbaar en hooggekwalificeerde werknemers. Auteurs concluderen dat nieuwe (stimu)leermethoden moeten worden ontwikkeld die zowel de kwaliteit van een leerervaring verder vergroten als de effectiviteit van de stimulans door leidinggevenden. Nieuwe leermethoden moeten ontwikkeling voor laaggekwalificeerden vooral toegankelijker, 'kleiner' en 'leuker' maken, zodat werknemers meer positieve leerervaringen opdoen. Nieuwe stimuleermethoden moeten leidinggevenden helpen ook hun laaggekwalificeerde werknemers effectiever te stimuleren, bijvoorbeeld door leren vooral tot een positieve ervaring te maken en aldus de competentiebeleving ten aanzien van scholing bij laaggekwalificeerden te versterken.
Subject
ELSS - Earth, Life and Social Sciences
Life
Healthy Living
Work and Employment
Low-skilled workers
Training participation
Management support
Self-eficacy
Employability
Werknemers
Laaggekwalificeerd
Competentie
Duurzame inzetbaarheid
WHC - Work, Health and Care
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:5fcb43b1-72b2-4c01-b18d-13840511eb24
TNO identifier
807916
Source
Gedrag en Organisatie, 31 (31), 151-172
Document type
article