On request by the Dutch Ministry of Economic Affairs, this report compares the feed-in systems for renewable electricity in the Netherlands, Germany and Spain. It shows the main differences and similarities between these feed-in systems based on a fact-finding study. The report is not judgmental of the systems, but serves the quality of the SDE support scheme design by reflecting on the experiences in other countries that are considered effective in supporting renewable electricity. Within a feed-in support tariff system, the produced renewable electricity is not sold on the market in Germany and Spain, and an obligation exists for the electricity operator to accept produced renewable electricity on the grid. The feed-in premium supported renewable electricity is sold on the electricity market, like in the Netherlands. Unlike the Netherlands, Spain and Germany do not have generic financial support for renewable electricity other than the feed-in tariff or feed-in premium. The financing of the feed-in payments occurs through the state budget in the Netherlands, whereas in Germany and Spain the consumers finance the feed-in payments. Consequently, the involvement of parliament in establishing budgets and support levels differs. Although the similarities are plentiful, each country has experienced necessary adjustments to the support policy of renewable electricity. As flexibility of the support scheme stands opposite to stability of the support scheme, no silver bullet has been found for an effective and efficient policy to support renewable electricity.
In 2007 is aan ECN gevraagd een vergelijkend onderzoek te verrichten naar stimuleringssystemen in andere landen. Het Nederlandse stimuleringsbeleid voor duurzame elektriciteit via de SDE-regeling, lijkt niet uit de pas te lopen met het Duitse en Spaanse stimuleringsbeleid. Er zijn veel overeenkomsten, maar er zijn ook enkele verschillen gevonden. De drie landen maken gebruik van een feed-in-systeem. Bij de feed-in-tariefsystemen, zowel in Duitsland als in Spanje, wordt de hernieuwbare elektriciteit buiten de markt gehouden in de tariefstelling. Bij de onderzochte feed-in-premiesystemen wordt de elektriciteit op de markt verhandeld, waarbij de hoogte van de premie of vergoeding afhankelijk gemaakt is van de elektriciteitsprijs. Duitsland en Spanje kennen geen generiek aanvullende financi??le stimulering voor hernieuwbare elektriciteit, terwijl Nederland naast de SDE-regeling ook een energie-investeringsaftrek kent en een fiscale stimulering via groenverklaringen. De vergoedingen die in Duitsland en Spanje worden versterkt aan de producenten van hernieuwbare elektriciteit worden betaald door de consumenten via de elektriciteitsrekening. In Nederland wordt de vergoeding betaald door de rijksoverheid. Bij het ontwerpen van stimuleringsbeleid voor hernieuwbare elektriciteit dient een balans gevonden te worden tussen flexibiliteit en stabiliteit. Aangezien deze eigenschappen elkaars tegengestelde lijken te zijn, is er ook geen silver bullet gevonden om het stimuleringsbeleid zo effici??nt en effectief mogelijk vorm te geven.