Title
E-commerce in the banking sector
Author
TNO Strategie, Technologie en Beleid
Stroeken, J.H.M.
de Munck, S.G.E.
Hawkins, R.
Publication year
2001
Abstract
Het doel van de studie is het verschaffen van inzicht in de effecten van e-commerce in de Nederlandse banksector. Elektronische transactie omgevingen als zodanig zijn niet nieuw voor banken, en financiële dienstverlening heeft altijd al te maken gehad met intermediëring door elektronische netwerken. Echter, de meeste van dergelijke systemen zijn alleen beschikbaar binnen ‘gesloten’ gebruikers groepen en zijn gebaseerd op private (vaak EDI) protocollen. Een primair doel van de studie is na te gaan welke de effecten zijn van de open architectuur van het internet op zowel gevestigde en nieuwe vormen van financiële diensten netwerken. De studie richt zich dus op veranderingen in deze omgeving die toegeschreven kunnen worden, in meer of mindere mate, aan het toegenomen gebruik van internet. De nadruk ligt op ontwikkelingen met betrekking tot horizontale expansie (schaal voordelen) en wat beschreven kan worden als diagonale expansie (in termen van product diversificatie). Centraal in dit rapport staan drie onderzoeksvragen: · Hoe ontwikkelen de karakteristieken van de bancaire activiteiten zich binnen de financiële sector, als gevolg van e-commerce? · Wat is de invloed van e-commerce op de toegevoegde waarde structuur van de bank sector? · Wat zijn de gevolgen voor overheidsbeleid en voor het Ministerie van Economische Zaken in het bijzonder?
Subject
Historisch materiaal TNO
finance
ict
e-commerce
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:473597c9-60b9-47ee-91d0-f1e03bf9e765
TNO identifier
465291
Report number
STB-01-40
Publisher
TNO, Delft
Document type
report