Title
Beter leren van incidenten: case studies naar factoren die het leerproces beïnvloeden
Author
Drupsteen, L.
Groeneweg, J.
Zwetsloot, G.I.J.M.
Publication year
2013
Abstract
Leren van incidenten is voor veel organisatie een belangrijk onderwerp. Wanneer organisaties lessen trekken uit ervaringen en de lessen gebruiken om te verbeteren kunnen negatieve gebeurtenissen- zoals ongevallen - worden voorkomen. Dit artikel beschrijft dat organisaties beter en efficiënter kunnen leren, door de omgevingsfactoren die de leerprocessen beïnvloeden in kaart te brengen en aan te pakken. Met behulp van vier case studies worden de factoren die het leren beïnvloeden verkend, resulterend in vijf categorieën van factoren: mensen, communicatie, informatie, organisatorische aspecten (cultuur) en formele voorwaarden. Om de factoren te structureren is een model van het leerproces gebruikt, bestaande uit vijf fasen.
Subject
BSS - Behavioural and Societal Sciences
Organisation
Healthy Living
Work and Employment
Workplace
SHB - Safe & Healthy Business
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:46103e47-eeb6-4697-8b20-d7a2683dd28c
TNO identifier
472035
Source
Tijdschrift voor toegepaste arbowetenschap, 26 (26), 108-113
Document type
article