De centrale doelstelling van het project Intelligent Vehicles was om in-car telematica als een baanbrekende technologie te gebruiken om de kwaliteit van reizen en duurzaam wegverkeer te verbeteren en de waarde van de mogelijkheden van in-car telematica te waarderen in termen van veiligheid, doorstroming, betrouwbaarheid en milieu. Er komen steeds meer mogelijkheden in het voertuig om de bestuurderte helpen comfortabel, veilig en zuinig te rijden. De ontwikkeling en implementatie van intelligente voertuigen in combinatie met innovatieve ontwikkelingen in verkeersmonitoring en verkeersmanagement dragen bij aan het algemene welzijn omdat het de huidige en toekomstige problemen in verkeer en vervoer helptverminderen, cQ. voorkomen, Hiervan zullen ook het milieu en de economie vanzelfsprekend profiteren. Het onderzoek geeft inzicht in de effecten van bestuurder-ondersteunende systemen op het comfort en verkeersveiligheid (people), schadelijke emissies (planet) en files (profit) in relatie tot de acceptatie door de autobestuurder. Vanuit de kennisinstellingen hebben TNO, TU Delft, Universiteit Twente en de SWOV deelgenomen aan het project, vanuit het bedrijfsleven ST-Software en STOK (Stichting ter Ontwikkeling KM verzekeren) en vanuit de overheid was er samenwerking met het Wegen naar de Toekomst project De Rij-Assistent. Uitgangspunten voor het project waren: - Partnerschap tussen industrie, overheid en kennisinstellingen, - Het in de praktijk ervaring opdoen met in-voertuigsystemen in interactie met verkeersmonitoring en -managementsystemen, - Het leren omgaan met transities zoals het mengen van oude en nieuwe technologieën en de confrontatie van allerlei - soms tegenstrijdige - belangen van actoren; en - Het bereiken van synergieën met bestaande (inter)nationale projecten, Het project was gedefinieerd rondom twee pilots om zo de aansluiting met de praktijk te waarborgen en af te stemmen op de interesse van niet-onderzoek gerichte partijen. De private pilot was gericht op effecten en transitie- en implementatie-aspecten van ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) toepassingen voor de private markt. De tweede pilot was gericht op de professionele markt. In deze pilot is een extra functionaliteit in navigatiesystemen beproefd om naast de kortste en de snelste route ook een veiligste route te kunnen kiezen, gekoppeld aan een financiële beloning van een verzekeraar. Het project is onder andere ingegaan op: o De rol van de bestuurder en zijn of haar behoeften en wensen voor in-voertuig intelligentie; . Een simulatie-omgeving inclusief een adequate bestuurders modellering als een integraal onderdeel voor het ontwerpen, voorspellen en evalueren van effecten en effectiviteit van in-voeftuig intelligentie; . De effecten van intelligente voertuigsystemen zoals de file-assistent en Adaptive Cruise Control; . De inhoudelijke relatie tussen intelligente voertuig-weg systemen en weggebruikers in termen van zowel motieven, bestemmingen, routes en operationele rij- of supervisietaken als de regelaspecten daarbij; . De noodzaak van praktijkervaring door het op de weg testen van concepten voor systemen met intelligentieniveaus die variëren van informatief, daadwerkelijke ondersteuning tot volledig geautomatiseerde (sub)systemen; . Een voorbeeld business case voor in-voertuig intelligentie met onderzoek naar implementatie-aspecten via geavanceerde stakeholderanalyse. Enkele voorbeeldresultaten zijn een afname van 600/o van voertuigverliesuren bij gebruik van de file-assistent in congestie door 50oó van alle voertuigen, L9o/o afname van voertuigverliesuren bij een intelligente, decentrale regeling met platoons, en een COz reductie van !O-t2o/o bij gebruik van ACC door alle voertuigen. Onderzoek naar intelligente voertuigen heeft een sterke internationale scope. Disseminatie activiteiten waren daarom zowel nationaal als internationaal. Er was een sterke verbinding met internationale projecten, bijvoorbeeld CVIS, Safespot, elmpact, Eurofot, InSafety, EU Networks of Excellence, bijvoorbeeld HUMANIST en NEARCTIS, Global programs in de VS (PATH CA, VII) en Japan (Smaftway). Daarnaast zijn op relevante congressen en seminars diverse artikelen gepubliceerd en gepresenteerd (ITS World Congress, TRB Annual Meeting, HFES Annual Meeting, IEEE, etc.).