Title
Achter de feiten aan leren. Helpt scholing oudere werknemers te herstellen van kennistekorten?
Author
Sanders, J.
Blonk, R.
Geuskens, G.
de Grip, A.
Publication year
2015
Abstract
Organizational and technological changes are occurring ever more rapidly, and employees are faced with increasing deficits in their knowledge. Because of this, not only is individual employability under pressure, but also the competitiveness and innovativeness of companies and institutions. Remedying or even preventing these knowledge deficits are therefore an important challenge for both employer and employee. The need to address these deficits is even more applicable for the vulnerable group of workers that are low skilled and older. Using data from more than 7,000 older workers who participated in the longitudinal STREAM panel study, this study shows that only substantial training contributes to the reduction of a knowledge deficit. Instructions at work and short courses do not. Between older workers with lower levels of education and intermediate or highly educated older workers and between older workers in stable organizations and older workers in unstable organizations were found in the contribution of substantial training to the reduction of knowledge deficits.
Organisatorische en technologische veranderingen volgen elkaar steeds sneller op. Werknemers zien zichzelf daardoor in toenemende mate geconfronteerd met tekorten aan kennis. Niet alleen de inzetbaarheid van werknemers, maar ook de concurrentiekracht en innovativiteit van bedrijven en instellingen staan daarmee onder druk. Het herstellen of zelfs voorkomen van kennistekorten is daarom een belangrijke uitdaging voor zowel werkgever als werknemer, zeker in zeer instabiele organisaties. Dat geldt mogelijk in versterkte mate voor de kwetsbare groep van laagopgeleide oudere werknemers. Dit artikel laat aan de hand van data, afkomstig van ruim 7.000 oudere werknemers (45-64 jaar) die deelnamen aan het longitudinale STREAM-onderzoek, zien dat alléén deelname aan substantiële leeractiviteiten bijdraagt aan het herstel van een kennistekort. Instructies op de werkplek en korte trainingen doen dat niet. Dat geldt voor zowel laagopgeleide oudere werknemers als voor middelbaar en hoger opgeleide oudere werknemers en dat geldt voor zowel oudere werknemers in stabiele organisaties als voor oudere werknemers in instabiele organisaties.
Subject
ELSS - Earth, Life and Social Sciences
Life
Healthy Living
Work and Employment
Training
Sustainable employability
Older employees
Job matching
Loopbaan
Werknemers
Oudere
Organisaties
SP - Sustainable Productivity and Employability WHC - Work, Health and Care
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:43607f58-cf9d-4a2f-af16-5d953fb7e0d3
DOI
https://doi.org/10.5553/tva/016922162015031003006
TNO identifier
528863
Source
Tijdschrift voor Arbeidsvraagstukken, 31 (31), 292-313
Document type
article