Title
Maatregelen voor zelfredzaamheid van burgers in gebouwen en de gebouwde omgeving
Author
Trijssenaar, I.J.M.
Veldhuis, G.J.
Publication year
2014
Abstract
Burgers moeten zichzelf kunnen redden in de eerste minuten van een ramp, zoals een overstroming, brand of een toxische wolk. Welke maatregelen aan gebouwen of gebouwde omgeving zijn effectief om de zelfredzaamheid te bevorderen? Stel je moet maatregelen adviseren aan de omwonenden van een bedrijf dat risico’s kan veroorzaken voor de omgeving, welke maatregelen hebben dan ook positieve effecten op andere vormen van veiligheid van deze omwonenden? Stel je wilt maatregelen nemen in een gebied en kiezen tussen de veiligheidsmaatregelen als een alarmeringssysteem of hittebestendig glas. Hoe maak je dan deze afweging? Welke maatregel heeft het meeste effect op de veiligheid van de burger gezien de risico’s in het betreffende gebied? Voorbeelden van maatregelen zijn alarmeren met beperkte evacuatie-informatie versus uitgebreide informatie, dynamische bewegwijzering, gericht informeren over de richting van vluchten. En wat is het effect van bouwkundige maatregelen zoals hittebestendig glas of een stevigere constructie en hoe verhouden deze zich tot andere maatregelen? Om deze vragen te kunnen beantwoorden, is het belangrijk inzicht te hebben in de effectiviteit van maatregelen en de reacties van burgers op zowel ongeval als maatregelen. Een conceptueel maatregelmodel is ontwikkeld voor het kwantificeren van de effectiviteit van zelfredzaamheidsbevorderende maatregelen. In de eerste versie van het model zijn drie ramptypen uitgewerkt met rekenvoorbeelden: een brand in een gebouw, een overstroming en het vrijkomen van gevaarlijke stoffen. Er is een demonstrator ontwikkeld, die de werking van het model toont.
Subject
Earth & Environment Human Performances
UES - Urban Environment & Safety TPI - Training & Performance Innovations
ELSS - Earth, Life and Social Sciences
Urban Development
Safety
Built Environment
Rampen
Veiligheid
Zelfredzaamheid
Maatregelen
Effectiviteit
Kwantitatief
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:3cce3a74-295d-4705-87d5-9130993b5e93
TNO identifier
515749
Source
Ruimtelijke Veiligheid en Risicobeleid, 5 (16), 21-32
Document type
article