Title
Active video games: Can they contribute to the prevention of excessive weight gain in gaming adolescents?
Author
Simons, M.
Publication year
2015
Abstract
In dit proefschrift wordt onderzocht in hoeverre beweeggames kunnen bijdragen aan de preventie van overgewicht bij 12- tot 16-jarigen. Uit het onderzoek blijkt dat dit soort games nog niet kunnen concurreren met de gangbare computergames en daarom niet aantrekkelijk genoeg zijn voor jongeren om naar over te stappen. Simons raadt de fabrikanten van de beweeggames dan ook aan om beweeggames aantrekkelijker te maken voor deze doelgroep door bijvoorbeeld meer kenmerken van de traditionele niet-actieve games er in te verwerken. Als beweeggames aantrekkelijker worden voor jongeren en beter kunnen concurreren met de games die zittend gespeeld worden, lijken ze veelbelovend om in te zetten voor gezondheidsbevordering. In deze games moeten de spelers namelijk bewegingen met het hele lichaam maken, zoals dansen, boksen of tennissen, om het spel te kunnen spelen. Op dit moment heeft het spelen van beweeggames echter nog geen positief effect op de preventie van gewichtstoename – jongeren grijpen nog het liefst naar de niet-actieve games. Als ouders beweeggames kopen voor hun gamende kinderen om ze actiever te krijgen, lijkt dit nu dus nog niet zo zinvol. Simons achterhaalde met een vragenlijst onder 373 jongeren van 12 tot en met 16 jaar hoeveel van hen beweeggames spelen en hoeveel tijd ze dit doen. Via een 24-uurs dagboekstudie bekeek ze vervolgens hoe het spelen van beweeggames samenhangt met andere activiteiten die samenhangen met de energiebalans: besteden jongeren die meer tijd besteden aan beweeggames ook meer tijd aan niet-actieve games? Besteden jongeren die meer tijd besteden aan beweeggames minder tijd aan andere beweegactiviteiten? In gesprekken met adolescenten kreeg Simons een beeld van hun mening over niet-actieve games en beweeggames. In een gecontroleerd en gerandomiseerd interventieonderzoek bij gamende adolescenten met overwegend een gezond gewicht werd gekeken naar de effecten van het aanreiken van beweeggames op overgewicht, op de tijd die zittend doorgebracht wordt en op het nuttigen van snacks en frisdrank. Hieruit bleek dat het aanreiken van beweeggames met een kleine aanmoediging om ze te spelen niet bijdraagt aan preventie van overmatige gewichtstoename. Wel zou het kunnen bijdragen aan het terugdringen van de tijd die jongeren zittend doorbrengen. Hoofdstuk 2 niet aanwezig in Proefschrift.
Subject
ELSS - Earth, Life and Social Sciences
Life
Healthy Living
Healthy for Life
Games
Adolecents
Prevention
Weight
LS - Life Style
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:3af51113-bdc2-4259-90f7-205c15d7afa5
TNO identifier
528293
Publisher
TNO ; Emgo ; Body@work, Amsterdam
Document type
doctoral thesis