Title
Nieuwe modellen en monitoringsinstrumenten voor mobiliteit tijdens en na Corona
Author
Snelder, M.
Vonk Noordegraaf, D.M.
Borst, H.C.
Publication year
2020
Abstract
Ons reisgedrag is tijdens de coronacrisis ingrijpend veranderd. We dachten dat we ons mobilteitsgedrag best goed begrepen en konden voorspellen maar wie had kunnen voorzien dat we het OV massaal links laten liggen, thuiswerken echt als volwaardige optie wordt gezien, (recreatief) wandelen een vlucht neemt en we nog meer fietsen dan we al deden? De vraag is wat er gebeurt als we tijdens en na Corona weer meer gaan reizen. Hebben we dat de hele dag files, gaan reizigers het OV weer vinden en waar komen er (on)verwachte concentraties van mensen? Zeker tijdens de opstart, wil je weten waar het te druk of te rustig is. Alleen met goed inzicht in de mobiliteitskeuzes van mensen kunnen onveilige situaties zoals overvolle stations worden voorkomen. Maar kan er ook worden gestuurd op meer gebruik van treinen, bussen en metro’s als daar juist nog veel capaciteit is. Er is dus behoefte aan sturings- en beslisinformatie. Deze kan niet uit de huidige modellen worden gehaald.
Subject
Traffic
Mobility & Logistics
Urbanisation
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:3696a8ec-16f8-4ffa-b361-7fe0307f2443
TNO identifier
981750
Source
Bijdrage aan het Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk Corona Editie 2020, 1-3
Document type
conference paper