Title
Praktijkproef geluidsbakens bij ontruiming tunnel in dichte rook [Sound beacons for evacuation tested in a tunnel in dense smoke]
Author
TNO Technische Menskunde
Boer, L.C.
Publication year
2003
Abstract
Purpose: Escape from a burning tunnel in dense smoke: Can that be done when sound beacons over the emergency exits assist people in escaping? A concept developed and tested in the UK claims 90% success but when we tested the beacons in a tunnel in The Netherlands without telling the participants about beacons over the exits, the success was a meagre 20%-"unacceptable" according to the Centre for Tunnel Safety of the Civil Engineering Division of the Directorate-General for Public Works and Water Management. Thereupon, TNO designed a self-explaining sound (dinner bell and the text "exit here") and obtained a success rate of 90% in a laboratory test. Will the new beacons be a similar success in a real road tunnel? Because a few participants had difficulty with the English, we used this time an English-Dutch text. Methods: Insofar as possible we replicated the earlier road tunnel tests (report TM-03-C051). 75 Participants were transported by bus right into the middle of a road tunnel (the C-tube of the Benelux tunnel near Rotterdam) that was filled with dense smoke (visibility down to 1-2 m). They stepped on the roadway one by one with fixed intervals with the instruction to find safety and to get out of the smoke. This time again no advance instructions whatsoever were given about the emergency exits or the sound beacons. Results: Eighty-five percent went straight to nearest emergency exit; one participant to the next nearest exit, in all a success of 87%. In these tense conditions participants had to leave the "safe" wall and to cross the roadway to get to the emergency exits. We saw that the sound indeed persuaded them to cross the roadway. Conclusions: The new TNO sound is suitable for road tunnels, also when visibility is not yet gone. In that situation, the new sound beacons will be the signal to set tunnel evacuation in motion.
Vraagstelling: Uit een brandende tunnel vluchten als er dichte rook is: Is dat mogelijk als geluidsbakens boven de vluchtdeuren de mensen de weg wijzen? Een in Engeland ontwikkeld en getest concept claimt 90% succes, maar toen we de bakens in een tunnel in Nederland testten zonder te vertellen over bakens boven de vluchtdeuren, was het succes een magere 20%- “onvoldoende” volgens het Steunpunt Tunnelveiligheid van de Bouwdienst van Rijkswaterstaat. Daarop ontwierp TNO een geluid dat zichzelf uitlegt: gongslagen en “exit here” en testte de nieuwe bakens in het laboratorium met 90% succes. Zullen de TNO-geluidsbakens het ook zo goed doen in een echte verkeerstunnel? Omdat enkele proefpersonen moeite met het Engels hadden was er dit keer een Engels-Nederlandse tekst. Werkwijze: We herhaalden zoveel mogelijk de eerdere tunnelproef. We brachten 75 proefpersonen per bus een wegverkeerstunnel in (de C-buis van de Beneluxtunnel) die met dichte rook gevuld was (zicht 1-2 m). De proefpersonen werden met vaste intervallen één voor één op straat gezet met de opdracht zich in veiligheid te brengen en uit de rook te komen. Ook nu weer kregen ze geen enkele instructie vooraf over vluchtdeuren of geluidsbakens.
Subject
self rescue
evacuation
orientation
sound beacons
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:3381a831-dc46-46b6-8610-446b4c0d3bd4
TNO identifier
12623
Report number
TM-03-C060
Publisher
TNO, Soesterberg
Document type
report