Title
Scholing en arbeidsintegratie van Wajongers met ernstige scholingsbelemmeringen: volumeontwikkeling en effectiviteit22424
Author
TNO Kwaliteit van Leven
van Genabeek, J.
Andriessen, S.
Ooms, D.
Fermin, B.
Klerkx, M.
Publication year
2008
Abstract
Deze studie, in opdracht van het Ministerie van SZW, onderzocht de scholings- en re-integratiemogelijkheden van Wajongers met een perspectief op arbeid. Het gaat daarbij om jonggehandicapten die binnen de reguliere vormen van onderwijs niet kunnen worden geschoold en begeleid naar werk. Van oudsher stroomt (een gedeelte van) deze groep door naar de vijf REA-scholingsinstituten. Deze instituten verzorgen voor jonggehandicapten beroepsopleidingen en hulp bij het vinden van werk. Sinds 1 januari 2006 is de financiering van de scholings- en re-integratievoorzieningen voor de betreffende groep Wajongers geregeld in de “Subsidieregeling scholing jonggehandicapten met ernstige scholingsbelemmeringen”. De bevindingen geven inzicht in 1. De ontwikkeling van het aantal cliënten waarvoor de Subsidieregeling scholing jonggehandicapten met ernstige scholingsbelemmeringen bedoeld is. 3. De (kosten)effectiviteit van de REA-scholingsinstituten en mogelijk alternatieve organisaties als reïntegeatiebedrijven en de zorg, die scholing en begeleiding naar werk aanbieden voor jonggehandicapten met ernstige scholingsbeperkingen. De resultaten laten onder meer zien dat de trendmatige stijging van het aantal Wajongers slechts in geringe mate doorwerkt in de omvang van de doelgroep van de Subsidieregeling. Verder blijkt dat sommige REA-scholingsinstituten effectiever zijn in het scholen van Wajongers, terwijl anderen beter scoren bij de plaatsing naar werk.
Subject
Arbeidsparticipatie
Beroepsrehabilitatie
Arbeidsgehandicapten
Reintegratie
Kosten-baten analyse
Onderwijs
Wajong
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:3203957b-b977-4e42-b120-338214022e20
TNO identifier
275302
Report number
031.13106.01.01
Publisher
TNO, Hoofddorp
Document type
report