Title
Elektrische rondvaart in Amsterdam
Author
van Mensch, P.
Verbeek, R.P.
Bolech, M.
Publication year
2016
Abstract
Achtergrond : De Amsterdamse binnenstad, met haar smalle grachten en hoge bebouwing, is als UNESCO-werelderfgoed gevoelig voor de vervuiling door uitlaatgassen van voer- en vaartuigen. Specifiek kan voor vaartuigen worden gedacht aan schepen voor de uitvoering van overheidstaken (Waternet, Haven Amsterdam, Brandweer Amsterdam), de veren van het Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB) en de rondvaartsector. De rondvaartsector is met ongeveer 120 grote schepen en 200 kleinere schepen verantwoordelijk voor een groot deel van de uitstoot. Verschoning van deze relatief grote vloot heeft daarom een grote potentie om bij te dragen aan een schonere grachtengordel. De gemeente Amsterdam heeft in 2013 de ‘nota varen Amsterdam 2.1’ opgesteld om een bijdrage te leveren aan het verminderen van de uitstoot van verontreinigende stoffen in het centrum van Amsterdam. De nota schrijft voor dat in 2025 de gehele rondvaartvloot in de Amsterdamse binnenwateren ‘zero-emissie’ ofwel uitstootvrij moet zijn. In de praktijk betekent dit dat deze schepen moeten worden voorzien van een elektrische aandrijving. Vooral voor de ongeveer 120 grote schepen is dit een grote uitdaging; zij worden zeer intensief gebruik – tot wel 14 uur per dag. Elektrificatie van deze schepen vereist een grote accucapaciteit en goede laadstrategie. Doel van de studie : In deze rapportage is op het gebied van aandrijflijnspecificaties, gebruiksprofiel, accutechniek, laadinfrastructuur, totale energiebehoefte, veiligheid en economie vastgelegd wat we nu weten en waar behoefte aan is. Conclusies : In het algemeen wordt geconcludeerd dat een elektrische vloot technisch mogelijk is, maar dat er nog veel ontwikkeld en beproefd moet worden om een redelijk optimale aandrijflijn en infrastructuur op te bouwen. Naast de technische uitdagingen zijn er ook forse financiële investeringen benodigd.
Subject
ELSS - Earth, Life and Social Sciences
Urban Mobility & Environment
Energy
STL - Sustainable Transport & Logistics CAS - Climate, Air and Sustainability
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:31ee8578-235d-4764-8617-16da48db877c
TNO identifier
534388
Report number
TNO 2016 R10481
Publisher
TNO, Delft
Document type
report