Title
Investeren in het sociale innovatievermogen van MKB-bedrijven loont
Author
Oeij, P.
de Vroome, E.
Bolland, A.
Grundemann, R.
van Teeffelen, L.
Publication year
2013
Abstract
Investering in sociale innovatie duikt op in verschillende regio’s, zoals Brabant, Zeeland, Limburg (D’havé en Rooijackers, 2012), Noord- Nederland en Utrecht (Bolland, Gründemann en Renkema, 2013). Ze richten zich op economische stimulering langs andere wegen dan technologische innovatie en ze concentreren zich vaak op het midden- en kleinbedrijf. Ons onderzoek naar een project over sociale innovatie in de regio Utrecht, dat plaatsvond onder de noemer ‘Mijn Bedrijf 2.0’, laat zien dat ondernemers profijt hebben van deelname aan een dergelijk project (De Vroome et al., 2012; Gründemann et al., 2013; Oeij et al., 2013). In dit artikel belichten we het Utrechtse project en stellen we dat zulke initiatieven gunstig zijn voor de regionale economie. Tevens laten we zien dat meedoen aan zulke projecten voor MKBbedrijven een slimme manier is om te innoveren en om de concurrentiepositie te versterken. Onze centrale vraag is: Versterkt het innovatieproject Mijn Bedrijf 2.0 de innovatiekracht van MKB-bedrijven? Drie deelvragen beantwoorden we: 1. Welke initiatieven zijn ontplooid door Mijn Bedrijf 2.0? 2. Heeft het project voor de deelnemende bedrijven bijgedragen aan hun sociale innovatiekracht? 3. Welk type interventies komen voor en wat leveren deze op?
Subject
Workplace
Work and Employment
Healthy Living
Organisation
SP - Sustainable Productivity WH - Work & Health
BSS - Behavioural and Societal Sciences
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:2d650644-eea3-4449-b3e0-68bf6e01927f
TNO identifier
487464
Source
M&O Tijdschrift voor Management & Organisatie, 67 (67), 43-61
Document type
article