Title
Emissions of three common GDI vehicles
Author
Ligterink, N.E.
Publication year
2016
Abstract
De laatste jaren is het aandeel benzinevoertuigen met directe injectie (Gasoline Direct Injection, ofwel GDI) sterk toegenomen. In 2015 betrof dit in Nederland bijna de helft van de verkoop van alle nieuwe benzineauto’s. Het is daarom belangrijk om vast te stellen of deze voertuigen vergelijkbare emissies hebben als andere benzineauto’s, of dat deze groep bijzondere aandacht behoeft in de emissieregistratie en luchtkwaliteitsmodellen. In het bijzonder kunnen de emissies van deeltjesaantallen, fijnstofmassa (PM10) en elementair koolstof afwijken van andere benzineauto’s ten gevolge van de specifieke GDI technologie. Van de vijf meest verkochte GDI voertuigmodellen van de laatste jaren zijn er drie geselecteerd van verschillende fabrikanten. Deze drie voertuigen zijn op de rollenbank in het laboratorium bij een temperatuur van 23-25 °C onderworpen aan testen op een voor de praktijk representatieve ritcyclus. De instellingen en de testen komen overeen met een belading en rijweerstand die aan de hoge kant liggen van normaal gebruik. Dit is gedaan om er voor te zorgen dat de emissies niet onderschat worden met deze testen. Desondanks presteerden alle voertuigen goed, met emissies die vergelijkbaar zijn met de emissielimieten op de typekeuringstest.
Subject
ELSS - Earth, Life and Social Sciences
2015 Urban Mobility & Environment
Urbanisation
Mobility & Logistics
Traffic
STL - Sustainable Transport & Logistics
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:249578ef-1bad-4e8a-8d23-da8ff7de2058
TNO identifier
572756
Report number
TNO 2016 R11247
Publisher
TNO, Delft
Document type
report