Title
Veiligheidsdenken op organisatieniveau
Author
Groeneweg, J.
Publication year
2020
Abstract
Voor de aanvang van de formule 1 Grand Prix van Hongarije in juli dit jaar crashte Max Verstappen tegen een reclamebord. De voorkant van de bolide was ernstig beschadigd en de kans dat hij aan de race kon deelnemen leek verkeken. Een reparatie zou minstens 90 minuten kosten en er was nog maar een kwartier beschikbaar. De monteurs besloten toch een poging te wagen en 25 seconden voor het verstrijken van de deadline was de auto gerepareerd en gecontroleerd op eventuele verborgen defecten. Verstappen werd uiteindelijk tweede en bedankte na afloop zijn monteurs voor de inzet en het leveren van een ongelofelijke prestatie. Ook vanuit concurrerende teams kwam niets dan lof over de manier waarop de monteurs de reparatie hadden uitgevoerd en werd toegegeven dat zij dit niet zo snel hadden gekund. Het technisch team bleek een opmerkelijk improvisatievermogen te hebben in combinatie met een hoge mate van technische competentie: “Er was geen draaiboek, toch gaat alles op de automatische piloot.” Ook op het gebied van pitstops levert het team-Verstappen topprestaties: in november 2019 verbeterden ze hun eigen wereldrecord met een tijd van 1,82 seconden en dat is een orde van grootte sneller dan de concurrenten. Verstappen heeft dus een uitzonderlijk goed team dat consistent topprestaties levert. Wat zijn de lessen die human factor-specialisten hiervan kunnen leren?
Subject
Veiligheid
Organisaties
Work and Employment
Healthy Living
Life
WHC - Work, Health and Care
ELSS - Earth, Life and Social Sciences
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:2061fef0-d2d2-481f-a451-fad2d9d4f37b
TNO identifier
884888
Source
Tijdschrift voor Human Factors, 45 (45), 4-6
Document type
article