Title
DKTI VERZET - Lessen en ervaringen uit de praktijk van de inzet van zware zero-emissie vrachtauto's in de bouw
Author
van Merriënboer, S.A.
Rondaij, A.
Sprenger, D.D.
Tol, D.
Publication year
2022
Abstract
Dit rapport beschrijft de uitkomsten van de evaluatie door TNO van de monitoring van zware zero-emissie voertuigen in de bouw binnen het project DKTI VERZET (Versnelde Evolutie Rotterdams Zero Emissie Transport Bouwsector). DKTI (Demonstratie klimaattechnologieën en -innovaties in transport (DKTI-transport)) is een subsidieregeling van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) voor de ondersteuning van demonstratieprojecten gericht op het verminderen van de klimaatimpact van transport. Binnen DKTI VERZET werkt TNO met consortiumpartners Verhuis- en Transportbedrijf Vlot Logistics B.V., BREYTNER B.V., Emoss Mobile Systems B.V., P. van der Velden bedrijfswagens B.V. samen om te laten zien dat, ondanks beperkingen in de actieradius, zero-emissie (ZE) bouwlogistiek op korte termijn realiteit kan worden met slimme ZE bouwlogistieke concepten en de juiste mix van slimme voertuig- en snellaadtechnologie. Op dit moment zijn er nog weinig zware elektrische vrachtauto’s beschikbaar en de varianten die op de markt zijn, of op korte termijn beschikbaar komen, beschikken nog niet over vergelijkbare prestaties als dieselvrachtauto’s. Via praktijkdemonstraties in DKTI VERZET willen de consortiumpartners aantonen dat ZE voertuigen ook nu al inzetbaar zijn voor het uitvoeren van werkzaamheden in de integrale bouwlogistieke keten. TNO heeft in dit project een opzet uitgewerkt voor het logistieke concept voor ZE transport in de bouw. Bovendien heeft TNO de praktijkdemonstraties van een volledig elektrisch-aangedreven kraanwagen en volledig elektrisch-aangedreven stenentrekker1 gemonitord. Daaruit volgt dat de ZE voertuigen met minimale aanpassing in de planning al goed inzetbaar zijn bij meerdere korte ritten op een dag en dat de inzet van ZE zware voertuigen in de bouw, ondanks de nog beperkte actieradius, mogelijk is door het logistieke concept van tevoren uit te denken en door slimme laadstrategieën toe te passen. De aanwezigheid van voldoende dekkende en toegankelijke laadinfrastructuur is een belangrijke voorwaarden voor de inzetbaarheid van ZE trucks op langere afstanden en voor opschaling naar het gebruik van ZE voor ritten die vooraf minder planbaar zijn. De gemonitorde activiteiten vonden voor een deel ook plaats in andere logistieke segmenten, maar doordat de logistieke structuur van deze activiteiten ook voorkomt in bouwlogistiek zijn de conclusies uit dit onderzoek ook relevant voor de bouwsector. De berekende TCO-scenario’s laten zien dat de jaarlijkse kosten van de twee ZE trucks 40%-70% (afhankelijk van voertuigtype) hoger zijn dan de conventionele varianten. Door een verwachte daling in onderhoudskosten, aanschafkosten (bijv. door massaproductie) en door een betere bezetting van de laadinfrastructuur zal de TCO van ZE trucks naar verwachting dichterbij de TCO van de dieselvarianten komen te liggen. Tot die tijd is de betalingsbereidheid voor zero-emissie transport een belangrijk aspect. Dit kan worden bevorderd door stimuleringsregelingen vanuit overheid of door duurzaamheidseisen op te nemen in offertes en aanbestedingen en dat te koppelen aan kortingen / bonussen.
Subject
Logistics
Mobility & Logistics
Urbanisation
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:1fd7bf66-129f-4ff0-8f77-8796a5fc7177
TNO identifier
971066
Report number
TNO 2022 R11105
Publisher
TNO, Den Haag
Document type
report