Title
Investigation into a Periodic Technical Inspection (PTI) test method to check for presence and proper functioning of diesel particulate filters in light-duty diesel vehicles. Part 2
Author
Kadijk, G.
Elstgeest, M.
Ligterink, N.E.
van der Mark, P.J.
Publication year
2017
Abstract
Wall flow diesel particulate filters (DPFs) are a very effective means to reduce emissions of soot particles in the exhaust gases of diesel cars. In 2002, diesel particulate filters made their appearance on the Dutch market for passenger cars and diesel particulate filters are used on a large scale since 2007, due to a fiscal stimulus. European Euro 5 and Euro 6 standards have meant that DPFs are now being applied to all new passenger diesel cars (since 2011) and diesel vehicles (since 2012). However, in 2014, research conducted by TNO and RDW shows that for approximately 5 to 7 % of diesel passenger cars with an DPF, the particulate filter was removed or defect. It is known that possible losses in filtration efficiency or removal of DPF’s significantly affect real-world PM emissions [2]. In first studies [3,4] at least 21 of the 355 assessed Dutch vehicles with a DPF (6%) showed elevated smoke emissions with a k-value higher than 0,3 m-1. Another concern of PTI (Periodic Technical Inspection) DPF investigations is the quality (methodology) of the smoke emission test and the relation with real world PM&PN emissions [6], [7]. In this research study the current PTI smoke emission test procedure is assessed and alternative PTI test procedures are investigated.
Om de uitstoot van roetdeeltjes terug te dringen, zijn moderne dieselauto’s uitgerust met een roetfilter. Roetfilters zijn zeer effectief: een goed werkend filter vermindert de uitstoot van roet met 95 tot 99%. Roetfilters hebben in 2002 hun intrede gedaan op de Nederlandse markt voor personenauto’s, en worden sinds 2007 grootschalig toegepast als gevolg van fiscale stimulering. De Europese Euro 5 norm heeft ertoe geleid dat roetfilters inmiddels worden toegepast op alle nieuwe dieselpersonenauto’s (sinds 2011) en dieselbestelwagens (sinds 2012). Een roetfilter kan verstopt raken of kapot gaan. Het filter moet dan worden gereinigd of vervangen. Met name het vervangen van een roetfilter kan een kostbare zaak zijn. Daarom kiezen autobezitters er soms voor om het filter te laten verwijderen. Ook wordt het verwijderen van een roetfilter aangeboden als onderdeel van chip-tuning van voertuigen. Uit in 2014 uitgevoerd veldonderzoek van TNO en de RDW blijkt dat bij circa 5 tot 7% van de dieselpersonenauto’s met een af fabriek roetfilter het filter verwijderd of defect was. Met de huidige APK is het niet mogelijk om vast te stellen of een goed werkend roetfilter aanwezig is. Moderne dieselvoertuigen met roetfilter worden op uitstoot gecontroleerd door het uitlezen van het Emissie On-Board-Diagnostics-systeem (EOBD). Omdat bij het fysieke verwijderen van het roetfilter het roetfilter ook wordt ‘weggeprogrammeerd’ in de software van de auto, wordt een verwijderd roetfilter in de EOBD-controle niet opgemerkt
Subject
ELSS - Earth, Life and Social Sciences
2015 Urban Mobility & Environment
Urbanisation
Mobility & Logistics
STL - Sustainable Transport & Logistics
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:1f0bc66f-6e40-441e-8793-eb3c20b1f63b
TNO identifier
762471
Report number
TNO 2017 R10530
Publisher
TNO, Delft
Document type
report