Title
Wat leren we van de praktijktests van JGZ-richtlijnen?
Author
van Zoonen, R.
Deurloo, J.A.
Lanting, C.
Publication year
2021
Abstract
Inleiding: Het effect van een innovatie, zoals een richtlijn, is afhankelijk van de mate waarin de innovatie wordt gebruikt zoals bedoeld. Factoren die het gebruik van een innovatie beïnvloeden worden ook wel determinanten genoemd. In dit onderzoek worden de resultaten van negen praktijktests van jeugdgezondheidszorg (JGZ)-richtlijnen gecombineerd, om na te gaan welke (clusters van) determinanten de meeste invloed hebben op de invoering van JGZ-richtlijnen. Methode: De data van praktijktests van JGZ-richtlijnen die de afgelopen vijf jaar door TNO zijn uitgevoerd zijn samengevoegd. Per determinant is bepaald wat de resultaten waren voor de samengevoegde praktijktests. Resultaten: De determinanten Subjectieve norm, Procedurele helderheid, Kennis en Relevantie cliënt zijn de opvallendste bevorderende factoren. De determinanten Zichtbaarheid uitkomsten, Sociale steun, Congruentie huidige werkwijze en Tijd springen er het meest uit als belemmerende factoren. Conclusie: Dit onderzoek naar praktijktests geeft inzicht in welke factoren van belang kunnen zijn bij definitieve invoering van JGZ-richtlijnen. Aanbevolen wordt om bij landelijke implementatie van JGZ-richtlijnen rekening te houden met deze bevindingen en oplossingen te zoeken voor belemmerende factoren (zoals sociale steun van leidinggevenden en ketenpartners, en de beschikbare tijd voor JGZ-professionals).
Subject
Richtlijnen
Determinanten
Implementatie
MIDI
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:144b3031-19b4-4298-80c0-73f3501b306d
DOI
https://doi.org/10.1007/s12452-021-00261-8
TNO identifier
959034
Source
JGZ Tijdschrift voor Jeugdgezondheidszorg, 53 (53), 126-129
Document type
article