Grip op parkeercapaciteiten – modelaanpak en data-analyse
conference paper
Ruimte in steden wordt steeds schaarser en ook de parkeerplaatsen moeten eraan geloven! In nieuwe stedelijke woonwijken wordt steeds vaker een zeer lage parkeernorm ingevoerd en in bestaande gebieden worden parkeerplaatsen omgetoverd tot een parkeerplek voor een deelauto, scooter of openbaar groen. Dit heeft zo zijn consequenties: inwoners kopen wellicht minder snel een (tweede) auto, reizen vaker met het openbaar vervoer, kiezen een andere bestemming of proberen deelmobiliteit uit om hun bestemming te bereiken. In (stedelijke) verkeersmodellen is de wens om dergelijke gedragskeuzes goed te kunnen modelleren. Wat zal het effect zijn na het weghalen van parkeerplaatsen, al dan niet in combinatie met flankerend beleid? In vigerende verkeersmodellen worden steeds vaker modelconstructies gemaakt die dergelijke processen modelleren, bijvoorbeeld met behulp van (statische) parkeerweerstanden. Hierbij wordt echter altijd gebruikgemaakt van relatieve veranderingen, en niet met absolute aantallen parkeerplaatsen. Dit maakt het lastig om hier concrete interventies op uit te voeren: wat gebeurt er als er 100 parkeerplaatsen worden verwijderd? Kiezen mensen dan voor een andere vervoerswijze, of parkeren ze gewoon een paar straten verderop waar wél plaats is?
Topics
TNO Identifier
961208
Source title
Bijdrage aan het Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk, 25-26 november 2021, Utrecht, Nederland
Collation
15 p.
Files
To receive the publication files, please send an e-mail request to TNO Repository.