Title
Tail-pipe NOx emissions Euro VI buses in daily operation in the Netherlands
Author
Vermeulen, R.J.
van Gijlswijk, R.N.
van Goethem, S.
Publication year
2018
Abstract
In the framework of the in-service testing programme for heavy-duty vehicles for the Ministry of Infrastructure and Water management, the nitrogen oxide emissions (NOx) of five Euro VI busses for public transport were measured during real-world operation during everyday’ s use with the Smart Emissions Measurement System ‘SEMS’ [TNO 2016a]. Each measurement on a bus represents a different situation at a different public transport operator. Furthermore, the NOx emissions of two Euro VI buses have been extensively measured with the Portable Emissions Measurement System ‘PEMS’. This system is prescribed for type approval and in-service conformity testing of emissions, but can be used for non-formal emissions testing as well. All seven buses have a first generation Euro VI diesel engine with an SCR catalyst for the reduction of the NOx emissions and a diesel particulate filter for the reduction of the particulate matter emissions of the diesel engines. The engines of the seven busses tested, represent 64% of the Euro VI engines types in public transport buses registered in the Netherlands beginning 2018. Result of the measurements is that for the seven different situations the average NOx emissions varied during normal operation between 0.3 g/km to 2.9 g/km and from 0.2 to 1.9 g/kWh. For three out of the seven situations the average NOx emissions were higher than the limit value for the official European on-road emissions test for heavy-duty vehicles and engines. It must be noted that the limit value is applicable for the conditions that are prescribed for the formal European on-road bus test with PEMS2.
In het kader van het Nederlandse steekproefcontroleprogramma voor vrachtwagens en bussen, dat TNO uitvoert in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, zijn de stikstofoxiden (NOx) emissies van vijf Euro VI bussen voor het openbaar vervoer gemeten tijdens verschillende representatieve praktijksituaties met het Smart Emissions Measurement System ‘SEMS’ [TNO, 2016a]. Daarnaast zijn twee Euro VI bussen uitgebreid op de openbare weg doorgemeten met het meetsysteem ‘PEMS’ over de voor de typegoedkeuring en de conformiteitstest voorgeschreven busrit en ook over enkele representatieve buslijnen. Alle zeven bussen hebben een eerste generatie Euro VI dieselmotor met een SCR katalysator voor de reductie van de NOx emissies en een roetfilter voor de reductie van de fijnstofuitstoot van de dieselmotoren. De motoren van de geteste bussen representeren 64% van de geregistreerde typen Euro VI motoren in OV bussen in Nederland.
Subject
Urbanisation
Environment & Sustainability
Emission
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:0422d89d-9796-4463-a3f7-c9ce3d7e36d5
TNO identifier
843418
Report number
TNO 2018 R11328
Publisher
TNO, Den Haag
Document type
report