Title
ECO-driving met behulp van serious gaming en social media (fase 1)
Author
Kuiper, H.
Boonekamp, R.C.
Bijlsma, T.
Jansen, S.T.H.
Obdeijn, C.
Stuiver, A.
Spronkmans, S.
Bijnen, D.
Versteegh, T.
Publication year
2013
Abstract
This report describes Phase 1 of an EL&I co-financing project in which research is carried out for influencing behavior of car-drivers in order to achieve reduction of CO2 emissions. It is investigated how the use of Serious Games and Social Media can influence the driver behaviour. The research fits well with the government program "Schoon en Zuinig" which aims at a sharp reduction target of greenhouse gas emissions: between 1990 and 2020, CO2 emissions - at European level – have to be reduced by 30%. The Netherlands wants to act as a good example in the field of climate policy and is with this objective in line with other countries with ambitious climate targets. The investigation also joins the TNO Strategic Plan in reducing harmful emissions in the atmosphere: "Active in reducing CO2". ---- In this phase of the research project first an inventory and deepening is made of running initiatives in the areas related to the research (serious gaming, social media use, data collection in the car, initiatives in the field of eco-driving, and developments in the field of Human Machine Interface). Then a serious game design has been chosen where the driver is confronted with real-time challenges in order to drive economically. The challenges take place against recorded tracks from previous trips or real-time against a car-driver who drives the same route. Special attention is given to ensuring the safety of drivers during the serious gaming stage. Feedback during the challenge is given via an HMI (Human Machine Interface) that is optimally configured in a safe way, taking into account the traffic situation of the moment. After the trip results can directly be shared with other participants via social media like Twitter and Facebook. ---- An architecture has been set up that makes this type of serious gaming possible, making use of in-car data collection equipment from V-tron. V-tron also acts as a co-financing partner in this project. With a possible target group of 73,600 vehicles that can be reached within the midsize sedan category of business lease cars, it is expected that per year a reduction of 26,495 tons of CO2 emission in total can obtained. In a subsequent phase of the project, the chosen design will be prototyped and tested in a small-scale experiment.
Dit rapport beschrijft fase 1 van een EL&I cofinancieringstraject waarin onderzoek wordt gedaan naar gedragsbeïnvloeding bij automobilisten om CO2-reductie te bereiken met behulp van Serious gaming en Social Media. Het onderzoek sluit goed aan bij het overheidswerkprogramma “Schoon en Zuinig” waarbij uitgegaan wordt van een forse reductiedoelstelling van de uitstoot van broeikasgassen: tussen 1990 en 2020 moet de uitstoot van CO2 - in Europees verband - met 30% verminderen. Nederland wil op deze manier een goed voorbeeld geven op het gebied van klimaatbeleid en loopt met deze doelstelling in de pas met andere landen met ambitieuze klimaatdoelstellingen. Ook sluit het onderzoek aan bij het TNO Strategisch Plan op het gebied van het terugdringen van schadelijke emissies in de atmosfeer: “Actief in het terugdringen van CO2”. ---- In de eerste fase van het onderzoek zijn lopende initiatieven op de gebieden die met het onderzoek te maken hebben geïnventariseerd en verdiept (serious gaming, social media gebruik, data-collectie in de auto, initiatieven op het gebied van eco-driving, en ontwikkelingen op het gebied van de Human Machine Interface). ---- Er is vervolgens een serious game opzet gekozen waarbij de automobilist met real-time challenges wordt uitgedaagd om zuinig te rijden. De challenges vinden plaats tegen eerder gereden opgenomen tracks dan wel real-time tegen een automobilist die hetzelfde traject rijdt. Speciale aandacht is er voor het waarborgen van de veiligheid van de automobilist tijdens de serious gaming. Feedback tijdens de challenge wordt gegeven via een optimaal ingerichte HMI op een veilige manier rekening houdend met de verkeerssituatie van het moment. Resultaten kunnen na afloop van de rit direct gedeeld worden via social media als Twitter en Facebook. ---- Er is een architectuur opgezet die deze manier van serious gaming mogelijk maakt, waarbij gebruik zal worden gemaakt van in-car datacollectie apparatuur van V-tron. V-tron fungeert tevens als co-financieringspartner in dit traject. De verwachting is dat met een potentieel doelgroepbereik van 73.600 auto’s in de middenklasse sedan categorie van zakelijke lease auto’s een reductie van 26.495 ton CO2 per jaar kan worden gehaald. In een vervolgfase zal de gekozen opzet worden ontwikkeld en worden getest in een kleinschalig experiment.
Subject
Human Mechatronics, Mechanics & Materials
TPI - Training & Performance Innovations PCS - Perceptual and Cognitive Systems IVS - Integrated Vehicle Safety
BSS - Behavioural and Societal Sciences TS - Technical Sciences
Safe and Clean Mobility
Virtual environments and Gaming Traffic
Mobility
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:fa961a56-54fb-4ae6-b5ff-9909ec371d17
TNO identifier
470999
Report number
TNO 2013 R10366
Publisher
TNO, Soesterberg
Document type
report