Title
Interventiestudie Gezonde Schoolpleinen: het effect op leerlingen van het herinrichten van schoolplein tot gezond schoolplein
Author
de Vries, S.
Langers, F.
Goossen, C.M.
van Rijn, S.E.M.
Vlasblom, E.
Sterkenburg, R.P.
Pierik, F.H.
Publication year
2017
Abstract
In Nederland vinden we het van groot belang dat kinderen de kans krijgen om zich op gezonde wijze te ontwikkelen. Een belangrijk aspect van een gezonde ontwikkeling is dat kinderen dagelijks voldoende bewegen. Te veel kinderen voldoen helaas niet aan de beweegnorm van dagelijks een uur lichamelijke activiteit. Daarom is het van belang om kinderen uit te dagen om meer te bewegen. Het schoolplein kan hier een rol in spelen. Een andere belangrijke voorwaarde voor kinderen om zich op gezonde wijze te ontwikkelen, is het bieden van een veilige omgeving, niet alleen in fysiek, maar ook in sociaal opzicht. Ook hierin lijkt de inrichting van het schoolplein een rol te kunnen spelen. Meer algemeen wordt ervan uitgegaan dat een groen en beweegvriendelijk schoolplein leidt tot actiever en gevarieerder gedrag en dit de gezondheid en het welzijn van de kinderen ten goede komt, evenals hun motorische, sociale en cognitieve ontwikkeling.
Subject
Health
Urban Development
Built Environment
2015 Life 2016 Urban Mobility & Environment
CH - Child Health SUMS - Sustainable Urban Mobility and Safety
ELSS - Earth, Life and Social Sciences
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:f90e5dd5-8478-4b1d-90f2-f6b9fe93c71e
TNO identifier
843487
Report number
2830
Publisher
University Wageningen ; TNO, Wageningen ; Leiden
ISSN
1566-7197
Document type
report