Title
Visie on-board-monitoring in de binnenvaart
Author
Harmsen, J.
van Mensch, P.
Verbeek, R.P.
Publication year
2015
Abstract
Vanuit overheden wordt actief beleid gevoerd voor het verbeteren van de luchtkwaliteit door middel van bronbeleid (eis aan motoren) en regionale emissiebeperkende maatregelen. Doel van het beleid is de impact op gezondheidsschade te beperken. Voor de binnenvaart geldt sinds 2008 als richtlijn dat nieuwe motoren moeten voldoen aan de CCRII norm. Deze richtlijn wordt waarschijnlijk rond 2020 aangescherpt naar EU Stage V. Andere huidige maatregelen in de binnenvaart om de luchtkwaliteit te verbeteren zijn snelheidsbeperkingen, gedifferentieerde havengeldtarieven en subsidieregelingen. Naast bovenstaande maatregelen wordt er vanaf 2025 een gebiedsverbod van kracht in de haven van Rotterdam voor schepen die niet voldoen aan CCRII. Uit een analyse van de binnenvaart vloot blijkt dat ten minste 2.000 binnenvaartschepen (30% van de vloot) niet aan deze eis zullen voldoen. Het versneld afschrijven van deze schepen leidt tot substantiële extra investeringskosten. Een conservatieve schatting hiervan is 94 miljoen euro voor de gehele vloot
Subject
Urban Mobility & Environment
STL - Sustainable Transport & Logistics
ELSS - Earth, Life and Social Sciences
Mobility & Logistics
Traffic
Urbanisation
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:f30ce273-04e1-46a7-a375-264a86238e99
TNO identifier
525745
Publisher
TNO, Delft
Document type
report