Good education advances our knowledge-based society. Good education will become excellent education if the general level of teaching is improved. And the level of teaching will more easily improve if the school organization is functioning well. However, this improvement in the level of teaching is challenged by the high level of work stress among teachers. Throughout the Western and Eastern developed world, the educational sector is (one of the) front runner(s) in the experience of work stress. European estimates of the stress levels of teachers more than doubled those found in other occupations. Work stress is likely to result in several mental and physical health problems, negative organizational outcomes, and societal costs. These substantial consequences are especially alarming in the light of an already shrinking orkforce. Researchers have posed that some of these consequences might be prevented if adequate measures are taken. However, the evidence on the most effective ways to decrease work stress in teachers is inconclusive. To advance our understanding of decreasing work stress, more knowledge on the individual and organizational determinants of work stress for specific occupational groups is needed. Furthermore, methodological issues need to be addressed when implementing interventions, such as determining causality. The objective of this thesis was to explore ways to decrease work stress in teachers, and thereby eventually contribute to excellent education (chapter 1). The exploration was conducted along three key questions: (1) How can we decrease work stress in teachers from an individual perspective? (2) How can we decrease work stress in teachers from an organizational perspective? (3) How can we gather the most relevant evidence in intervention studies in the occupational setting, for example to decrease work tress?
Goed onderwijs is de drijfveer van onze kennismaatschappij. Goed onderwijs kan excellent onderwijs worden als het niveau van doceren verbetert. Het niveau van doceren zal gemakkelijker verbeteren als een schoolorganisatie goed functioneert. Het verbeteren van het doceerniveau wordt echter bemoeilijkt door de mate van stress waar docenten mee kampen. In geïndustrialiseerde landen is de onderwijssector (één van de) koploper(s) in de mate waarin werkstress ervaren wordt. Europese schattingen van het stressniveau van docenten zijn twee keer zo hoog als de stressniveaus in andere beroepen. Werkstress leidt veelal tot verscheidene mentale en fysieke gezondheidsproblemen, maar ook tot negatieve organisatieuitkomsten (bijv. uitval uit werk) en verhoogde maatschappelijke kosten. Deze gevolgen zijn vooral alarmerend in het licht van een krimpende beroepsbevolking. Onderzoekers hebben gesteld dat sommige van deze gevolgen mogelijk voorkomen kunnen worden als adequate maatregelen worden getroffen. Echter, het wetenschappelijke bewijs voor de meest effectieve manieren om werkstress bij docenten te verminderen is niet sluitend. Om beter te begrijpen hoe we werkstress kunnen verminderen, is meer kennis over individuele en organisatorische determinanten van werkstress nodig voor specifieke beroepsgroepen waaronder medewerkers in het onderwijs. Ook zijn er nog methodologische problemen op te lossen, zoals het vaststellen van causaliteit bij de implementatie van interventies voor werknemersgezondheid. De doelstelling van dit proefschrift was het verkennen van manieren om werkstress bij docenten te verminderen en zo uiteindelijk bij te dragen aan excellent onderwijs. Drie kernvragen waren leidend in deze verkenning: (1) Hoe kunnen we werkstress bij docenten verminderen vanuit individueel perspectief? (2) Hoe kunnen we werkstress bij docenten verminderen vanuit organisatieperspectief? (3) Hoe kunnen we het meest relevante bewijs verzamelen in interventieonderzoek in de werkcontext?