Title
Searching for similarities: transfer-oriented learning in health education at secondary schools
Author
Peters, L.W.H.
Publication year
2012
Abstract
Het voortgezet onderwijs wordt overladen met lespakketten over gezond gedrag. Deze richten zich veelal op enkelvoudige gedragsdomeinen (bijvoorbeeld roken, alcohol, voeding of veilige seks). Het zou efficiënter zijn als één lespakket, met beperkte lestijd, effecten op meerdere gedragsdomeinen tegelijk zou bewerkstelligen. Louk Peters onderzocht of transfergerichte gezondheidseducatie hiertoe mogelijkheden biedt. Bij transfergerichte educatie wordt het onderwijsproces zo ingericht dat leerlingen leren om de kennis en vaardigheden die ze opdoen binnen een onderwezen gedragsdomein ook toe te passen in andere, niet onderwezen gedragsdomeinen. In dit project is op basis van uitgebreid vooronderzoek een transfergericht lespakket over roken en veilig vrijen ontwikkeld (10 lessen). Vervolgens onderzocht Peters of het lespakket ook effect had op twee gedragsdomeinen waarover geen lessen werden gegeven: alcohol en gezonde voeding. De docenten in de controlegroep gaven hun gebruikelijke lessen over roken en veilig vrijen. In een grootschalig praktijkstudie bleek dat het lespakket inderdaad ook effect had op de gedragsdomeinen alcohol en gezonde voeding, naast effecten op het gedragsdomein roken. Peters laat daarmee zien dat transfergerichte educatie een belangrijke meerwaarde heeft boven de gebruikelijke, gedragsspecifieke educatieve methoden. Embargo op de volgende hoofdstukken: Chapter 5: Broadening the scope of health education: effects of a transfer-oriented curriculum about smoking and safe sex on multiple health behavior domains. Chapter 6: Promoting curriculum effects in multiple health behavior domains: a mediation test of transfer.
Subject
BSS - Behavioural and Societal Sciences
Human
Healthy Living
Healthy for Life
Health
LS - Life Style
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:e45e35d5-783f-462b-bc63-4c50c9a2411e
TNO identifier
461728
Publisher
Faculty of Social and Behavioural Sciences, UvA, Amsterdam
ISBN
9789461420077
Document type
doctoral thesis