Title
Effecten uitfasering snorfietsen met verbrandingsmotor in 2025
Author
Stelwagen, U.
Holmes, G.C.
Ligterink, N.E.
van Mensch, P.
Publication year
2020
Abstract
In de afgelopen tien jaar is het aantal geregistreerde ‘bromfietsen’1 (bromfietsen en snorfietsen samen) in Nederland sterk gegroeid, van ongeveer 900.000 in 2009 naar 1.230.000 in 2019. Deze groei van 27% is vooral veroorzaakt door de groei van het aantal snorfietsen (25 km/u), van ongeveer 400.000 in 2009 naar 750.000 in 2019, een groei van 87%. Daarnaast is in juni 2019 het Klimaatakkoord2 gepubliceerd, waarin met betrekking tot de totale groep ‘bromfietsen’ is vastgelegd dat vanaf 1 januari 2025 alleen nog emissieloze nieuwe snorfietsen (25 km/u) verkocht mogen worden én het streven om vóór 2030 alleen nog emissieloze nieuwe bromfietsen (45 km/u) toe te staan. Met het oog op de recente groei van het aantal snorfietsen en de afspraken over nieuwe snor- en bromfietsen in het Klimaatakkoord heeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) aan TNO gevraagd om inzicht te geven in de totale CO2 emissies3 van ‘bromfietsen’ in het algemeen en deelgroep van snorfietsen met een verbrandingsmotor in het bijzonder, voor de jaren 2019 tot en met 2025. Dit rapport, “Effecten uitfasering snorfietsen met een verbrandingsmotor in 2025”, is het resultaat van de opdracht van het Ministerie van IenW aan TNO. Het doel van deze studie een feitelijke basis te geven om de mogelijke effecten van beleid gericht op de uitfasering van snor- en bromfietsen met een verbrandingsmotor in kaart te brengen. TNO heeft zich daarbij gebaseerd op gegevens van RDW, CBS, en de kentekenscans die zij zelf heeft uitgevoerd voor lokale overheden. Ook zijn de nationale emissiefactoren voor tweewielers gebruikt. Tot slot zijn deze gegevens aangevuld met een onderzoek naar de kilometerstanden van een beperkte steekproef van moderne 'bromfietsen' in Nederland.
Subject
Traffic
Bromfietsen
Snorfietsen
Verbrandingsmotor
Emissie
Effecten
Nederland
Mobility & Logistics
Urbanisation
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:84536fb0-a669-4275-87f0-809c9a2ce3c7
TNO identifier
881828
Report number
TNO 2020 R11867
Publisher
TNO, Den Haag
Document type
report