This report focuses on the NOx emission in 2010 and 2020 of households, the services sector, agriculture, industry (<20 MWth) and cogeneration of heat and electricity with gas engines. For 2010 and 2020 two scenarios are applied. The Strong Europe (SE) scenario is characterized by moderate economic growth and strong public responsibility. The Global Economy (GE) scenario assumes high economic growth and has a strong orientation towards private responsibility. The effect of recent developments for gas engines in the agricultural sector, which was not yet foreseen in the scenarios, is calculated. In addition, options for NOx reduction are investigated. This report is an update of earlier studies on this subject in 2003 and 2005 (Kroon, 2003) (Kroon, 2005).
Het Milieu- en NatuurPlanbureau (MNP) is door het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM) gevraagd om zogenaamde generieke concentratiekaarten te maken voor de luchtkwaliteit in Nederland. Hiervoor zijn o.a. NOx- en SO2-emissies voor de zichtjaren 2010, 2015 en 2020 nodig. Voor het Global Economy (GE) scenario uit de Referentieramingen Energie en Emissies 2005-2020, waren hiervoor al cijfers beschikbaar. Dit rapport bevat detailinformatie die het MNP nodig heeft voor generieke concentratiekaarten voor het Strong Europe (SE) en het Global Economy scenario, op basis van de studie Welzijn en Leefomgeving (WLO). De WLO SE- en GE-scenarios wijken op een aantal punten af van de gehanteerde scenarios uit de Referentieramingen. Dit levert een iets ander emissiebeeld op. Daarnaast zijn er in dit rapport nog een aantal nieuwe ontwikkelingen opgenomen, die nog niet in de WLO-scenarios verwerkt zijn. Het gaat hierbij om een grote groei van het gebruik van gasmotoren in de glastuinbouw (oplopend naar 1000 MWe meer dan voorzien), een verwachte toename van het gebruik van bio-olie in stationaire dieselmotoren en een verwachte toename van (co-)vergisting van mest. Ook is er wellicht een meevaller bij CV-ketels in huishoudens. De NOx-emissies kunnen door deze recente ontwikkelingen in 2010 2 tot 3 kton hoger uitvallen. Ten slotte zijn de kosten en effecten van een aantal mogelijke emissiereductie opties aangepast, om ze bruikbaar te maken voor beide WLO-scenarios. Dit rapport heeft een vrij technisch karakter en is primair bedoeld voor lezers die al gedetailleerd van de problematiek op de hoogte zijn. Voor bredere informatie over dit onderwerp wordt verwezen naar de rapporten die bij de referenties worden genoemd.