Title
Mogelijkheden om manipulatie van AdBlue-systemen bij vrachtwagens vast te stellen en terug te dringen - eindrapport
Author
Vermeulen, R.J.
Verbeek, R.P.
van Goethem, S.
Publication year
2017
Abstract
Begin 2017 kwam via de media naar voren dat manipulatie plaatsvindt van systemen die op vrachtwagens zitten om de schadelijke uitlaatgasemissies terug te dringen. Het manipuleren houdt in dat in een vrachtwagen een kastje wordt ingebouwd of de motorsoftware wordt aangepast zodat het emissiebeheersingssysteem wordt uitgeschakeld. Het uitschakelen van emissiebeheersingssystemen wordt volgens Europese verordening (EG) nr. 595/2009/EC gezien als manipulatie en is verboden. Uit een marktverkenning blijkt dat producten en diensten waarmee emissiebeheersingssystemen kunnen worden gedeactiveerd gemakkelijk te verkrijgen zijn. Door het emissiebeheersingssysteem te (laten) manipuleren, vermijdt een transporteur illegaal onder meer de kosten voor het verbruiksmiddel AdBlue dat nodig is om het emissiebeheerssysteem te kunnen laten werken. Door het uitschakelen van het systeem bespaart de eigenaar ongeveer 1.000 EUR per jaar per truck en neemt de NOx emissie toe met een factor 4 tot 12. Vanaf 2005 zijn de meeste trucks van een emissiebeheersingssysteem voorzien en is het risico van manipulatie reëel.
Subject
ELSS - Earth, Life and Social Sciences
2015 Urban Mobility & Environment
Urbanisation
Mobility & Logistics
Traffic
STL - Sustainable Transport & Logistics
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:42ade085-09da-40e1-bba0-006f0bcad033
TNO identifier
782301
Report number
TNO 2017 R11421
Publisher
TNO, Den Haag
Document type
report